Plan pracy pedagoga
Kategoria zadań | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Współpraca |
I. Zadania ogólno – wychowawcze | 1. Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów, wyjaśniania przyczyn absencji, kontrola uczniów drugorocznych, 2. Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczo – opiekuńczej w szkole, 3. Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych na terenie szkoły i poza nią. 4. Ścisła współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami, rodzicami, instytucjami pozaszkolnymi (PPP, OPS, policja, Sąd) dotycząca wspierania uczniów oczekujących konkretnej pomocy w związku z ich sytuacją rodzinną, 5. Współudział w opracowywaniu dokumentów szkoły. 6. Udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze kierunku dalszego kształcenia. |
- ustalanie przyczyn długich absencji uczniów, -rozmowy z wychowawcami, rodzicami, uczniami, -obserwacje zachowań uczniów, diagnozowanie uczniów sprawiających problemy wychowawcze, -utrzymywanie ścisłego kontaktu z nauczycielami, pedagogami, instytucjami pozaszkolnymi: Konsultacje, spotkania grupowe, poradnictwo, -uświadomienie specyfiki wykonywanych zawodów, -udział w Gminnych Komisjach Interdyscyplinarnych oraz Grup Roboczych. |
Wychowawcy klas, Nauczyciele, Dyrekcja, Pracownicy OPS, Pracownicy PPP, Kuratorzy sądowi, policja
|
II. Opieka profilaktyczna | 1.Poznanie dziecka i rozpoznanie jego warunków życia i nauki, 2. Rozpoznanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz objęcie ich różnymi formami pomocy : -zajęcia wyrównawcze, -zajęcia indywidualne z elementami terapii pedagogicznej, -zajęcia rewalidacyjne, 3. Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych dzieci i ich problemów szkolnych, podejmowanie środków zaradczych. 4. Kształtowanie pozytywnych postaw wśród dzieci i młodzieży. Kształtowanie postaw asertywnych wobec alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu poprzez rozmowy, pogadanki, dyskusje. 5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. 6. Rozpoznanie sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów. 7. Podejmowanie działań wynikających z programu wychowawczego i profilaktyki szkoły. |
-systematyczne obserwacje uczniów, -wywiady z uczniami, rodzicami, nauczycielami, wychowawcami, -wizyty w domach rodzinnych uczniów, -realizacja zaleceń PPP, -zajęcia indywidualne i grupowe, -pogadanki na godzinach wychowawczych, stałe rozmowy z uczniami, zachęta do świadomego stawania się dobrym człowiekiem, -stały kontakt z pracownikami PPP, omawianie pojawiających się problemów, |
Nauczyciele, wychowawcy klas, rodzice |
III. Praca korekcyjno – kompensacyjna | 1. Rozpoznawanie potrzeb uczniów. 2. Współpraca z PPP w Świebodzinie. 3. Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniów napotykającym na szczególne trudności w nauce. 4. Dbanie o dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia). 5. Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności przyczyn niepowodzeń szkolnych. |
-obserwacja uczniów, wywiady -kierowanie uczniów na badania psychologiczno – pedagogiczne do PPP, czuwanie nad realizacją zaleceń PPP, - kierowanie na zajęcia wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, -dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości intelektualnych dziecka, -stały kontakt z wychowawcami uczniów, |
Nauczyciele, Wychowawcy klas, Logopeda, Pracownicy PPP |
IV. Indywidualna opieka psychologiczno – pedagogiczna | 1. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. 2. Udzielanie uczniom pomocy powstających na tle konfliktów rodzinnych. 3. Udzielanie porad uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych. 4. Udzielanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej uczniom wybitnie uzdolnionym. 5. Przeciwdziałanie zjawiskom niedostosowania społecznego w ramach kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”. |
-porady grupowe i indywidualne udzielane uczniom w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących stosunków koleżeńskich, konfliktów rodzinnych, stresu szkolnego itp. | Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy klas, instytucje pozaszkolne |
V. Pomoc materialna | 1. Organizowanie pomocy materialnej, opieki dla uczniów opuszczonych, osieroconych, z rodzin wielodzietnych, niepełnych. 2. Współpraca z Gminną Komisją Interdyscyplinarną, OPS. |
-diagnoza sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów poprzez indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami, -typowanie dzieci na dofinansowanie np. zakupu podręczników, -wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich instytucji. |
Dyrekcja, Wychowawcy, nauczyciele |
VI. Organizacja pracy własnej | 1. Stała współpraca z władzami szkoły, nauczycielami, wychowawcami w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych, 2. Prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pedagogicznej : -dziennik pedagoga, -ankiety, notatki własne, -dzienniki zajęć z WDŻ oraz harcerstwa, 3. Stała współpraca z PPP, organizacjami i instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania. 4. Współpraca w realizacji programu profilaktyki i programu wychowawczego w szkole. 5. Udział w warsztatach i szkoleniach profilaktycznych. 6. Prowadzenie zajęć z Wychowania do życia w Rodzinie (V,VI – SP ,I.II,III – GIM.) 7. Prowadzenie drużyny harcerskiej Zielony Płomień w Łagowie. |
-omawianie bieżących problemów, wspólne szukanie optymalnych rozwiązań, ustalenie strategii postępowania, -podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, |
Dyrekcja, Nauczyciele, Wychowawcy |
VII. Współpraca z rodzicami |
1. Indywidualne, grupowe rozmowy z rodzicami. 2. Wzajemna wymiana informacji o uczniach. 3. Udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie trudności wychowawczych w życiu szkolnym. |
-pedagogizacja rodziców, -udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie problemów. |
Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy |